Konšpiračná teória – Atentát
V Bulharsku konečné závery komisie neboli zverejnené. Vyšetrujúci sudca z Najvyššieho súdu Nedju Gančev sa tesne pred koncom vyšetrovania vzdal a spáchal samovraždu. Tvrdí sa, že predtým povedal svojim blízkym: „Nemôžem urobiť to, čo chcú.“ Tak vznikla desivá verzia, ktorá samozrejme nemá žiadne potvrdenie…
Článok z denníka Národ z 5. Apríla 1991
Sofia (ČSTK) – Bulharský denník Trud priniesol článok v ktorom sa zaoberá nevyjasnenými okolnosťami havárie bulharského dopravného lietadla v blízkosti Bratislavy roku 1966, pri ktorom zahynul bulharský generál Ivan Byčarov. Denník napísal, že lietadlo bolo navedené bratislavským strediskom letovej prevádzky na nízku letovú dráhu, a potom sa rozbilo o kopec.
Ako povedal denníku bývalý riaditeľ leteckej spoločnosti TABSO generál Beluchov, česko-slovenské a bulharské úrady správy o havárii ihneď ututlali.
Záujem bulharskej tlače o toto letecké nešťastie vyvoláva správa nemeckej rozhlasovej stanice Deutsche Welle, podľa ktorej išlo o akciu bulharských a sovietskych tajných služieb, ktoré sa chceli zbaviť Ivana Byčarova, pretože sa postavil proti prenikaniu Sovietov do bulharských bezpečnostných služieb.
Teória o smrti generála diplomata
Náš veľvyslanec v NDR generálplukovník Ivan Byčarov zahynul pri leteckom nešťastí pár dní pred svojimi 54. narodeninami. Vracal sa do Berlína po tom, čo sa zúčastnil na kongrese BKP. Niekdajší partizán bol bývalým náčelníkom Generálneho štábu armády (od roku 1950 do roku 1960), neskôr sa stal prvým námestníkom ministra obrany, ako aj vedúcim vojensko-administratívneho oddelenia ÚV BKP, čo mu umožnilo kontrolu nad armádou a MV.
Koncom roku 1964 sa generál dostal do konfliktu s Todorom Živkovom. Na plenárnom zasadnutí ÚV BKP Byčarov odvážil navrhnúť, aby bol Živkov nahradený, pretože nemá potrebné kvality. Novinár Boris Temkov, účastník týchto udalostí, rozpráva o tom, že po tomto incidente začala Štátna bezpečnosť sledovať generála. Počas výletu so svojím priateľom na Vitoši spozoroval muža, ktorý ich sledoval. Zadržali ho a vypočuli a on priznal, že je civilným zamestnancom kontrarozviedky.
Medzitým sa opozičná skupina zhromažďovala okolo šéfa Hlavného úradu pre vodné zdroje pri Rade ministrov Ivana Todorova, tiež bývalého partizána, známeho pod prezývkou Goruňa. Pripravoval vojenský prevrat proti Živkovovi. Sprisahanci sa snažili nadviazať kontakt s gen. Byčarovom. Ten však rozhodol, že ide o provokáciu, a nezapojil sa. Goruňova skupina bola v roku 1965 zatknutá a všetci jej členovia skončili vo väzení.
Zároveň však Živkov odvolal Byčarova z jeho funkcie a poslal ho ako veľvyslanca. Preto po osudnom lete začali kolovať fámy, že nehoda nebola náhodná a cieľom bolo fyzické odstránenie generála. Nič to však nedokazuje.
Konšpiračná teória – Alkohol
Na druhej strane československí vyšetrovatelia boli Bulharmi obvinení zo šírenia fám, že posádka LZ101 konzumovala alkohol, keď čakali v Bratislave. Dr. Pejčev vykonal výskum (podľa metodiky nedávno vyvinutej NASA) na tkanivách veliteľa a druhého pilota, pričom výsledky ukázali, že obvinenie nie je opodstatnené.
Svedkovia dokonca tvrdili, že bulharskí piloti boli obvinení z pitia alkoholu na letisku. Výskum tkanív veliteľa a druhého pilota však dokázal, že to nie je pravda.
Dôvodom konzumácie alkoholu mali byť meniny jednej z letušiek, nakoľko na druhý deň bolo Kataríny. Medzi letuškami však žiadna Katarína nebola.
Stewardky / letušky:
Mária Ivanova IVANOVÁ
Svetla Marinova GEORGIEVOVÁ
Violina Velevá STOIČKOVÁ
Konšpiračná teória – Médium
Skladateľ zachránil dirigenta pred leteckým nešťastím.
Trifon Silyanovski predpovedal Asenovi Naydenovovi, že ak nepôjde na turné do
Bratislavy, dožije sa viac ako 90 rokov.
Náš slávny dirigent Asen Naydenov len o vlások unikol smrti za záhadných okolností. Nešiel na turné s operou do Bratislavy a nestal sa tak obeťou leteckého nešťastia, pri ktorom zahynula operná speváčka Katia Popova. Dirigent ako zázrakom prežil, keďže ho na tragické udalosti vopred upozornil jeho priateľ skladateľ Trifon Silyanovski. V roku 1966 mala naša Národná opera navštíviť Bratislavu a Naydenov ako dirigent bol na zozname cestujúcich. Stalo sa však, že pár dní pred odletom za ním zašiel Trifon Silyanovski a so záhadným tónom v hlase povedal:“ Maestro, existuje spôsob ako sa nezúčastniť?“
Naydenov ako skutočný profesionál pristupoval k svojej práci veľmi zodpovedne a bol známy tým, že svoje oficiálne záväzky by za nič na svete nezmenil. „V živote existujú zásady, nemôžem tam chýbať,“ povedal Naydenov.
„Napriek tomu, ak zmeškáte toto turné, dožijete sa viac ako 90 rokov. Nájdite nejaký spôsob ako neodísť,“ vyzval Siljanovski, ktorého prezývali Fonezza.
Potom čo si Naydenov uvedomil, že ide o jeho život, a vedel, že o jeho priateľovi sa hovorilo, že je médiom a zaoberá sa astrológiou a numerológiou, skutočne urobil kompromis so svojimi profesionálnymi zásadami a necestoval.
To je presne to, čo mu zachránilo život. Hovorí sa, že vo Februári 1966 dal Fonezza v reštaurácii Zväzu skladateľov rovnaké varovanie aj opernej speváčke Kati Popovej, ktorá sedela pri vedľajšom stole:“ Kaťa, necestuj lietadlom, zem ťa stiahne k sebe.“ Ale operná hviezda a jej doprovod sa tomu iba zasmiali. 24 Novembra 1966 sa neďaleko Bratislavy zrútilo lietadlo IL-18 bulharskej štátnej leteckej spoločnosti TABSO, v ktorom cestovali aj naše operné hviezdy. Zhaynulo všetkých 82 ľudí na palube, medzi nimi aj operná speváčka Katya Popova. Asen Naydenov zomrel 10 Septembra 1995 krátko pred svojimi 96 narodeninami.