Príbeh leteckej katastrofy z roku 1966

Lietadlo IL-18 s imatrikuláciou LZ-BEN patriace bulharskej leteckej spoločnosti TABSO havarovalo 24.11.1966 v Malých Karpatoch neďaleko Bratislavy. Na palube sa nachádzalo 82 ľudí, nikto neprežil.

Lietadlo letelo na linke Sofia (Bulharsko) – Budapešť (Maďarsko) – Praha (Československo) – Berlín (Nemecká demokratická Republika)

Posádka lietadla

Kapitán Ljubomír Todorov Antonov

Druhý pilot Svetoslav Dimitrov Šakadanov

Navigátor 1. triedy Slavi Stefanov Tomakov

Rádiotelegrafista Nikola Alexandrov Tasev

Palubný mechanik Stojan Todorov Rangelov

Letušky: Mária Ivanovová, Svetla Georgievová, Violina Stoičkovová

Kto cestoval?

Na palube sa nachádzali občania Bulharska, Hondurasu, Brazílie, Chile, Spojeného kráľovstva, Argentíny, Sovietskeho zväzu, Maďarska, Švajčiarska, Japonska, Tuniska a Československa.

 Medzi nimi boli aj také osobnosti ako sólistka bulharskej opery Ekaterina Popovová, známy honduraský novinár Ramón Amaya Amador, bulharský veľvyslanec v Berlíne generál Ivan Byčarov, alebo francúzsky novinár, predseda medzinárodnej organizácie novinárov Jean Maurice Herman.

Pred nehodou…

Lietadlo pre nepriaznivé počasie nabralo 40 minútové meškanie už v Sofii. Časť tohto meškania sa posádke podarilo dohnať po ceste do Budapešti.

Počas ďalšieho letu z Budapešti do Prahy dostala posádka lietadla niekde nad Vysočinou (ČSSR – dnes Česká republika) správu o zhoršujúcom sa počasí v Prahe – letisko Ruzyne pre zlé počasie neprijíma. Posádka sa rozhodla pristáť v Bratislave.

Po spojení s dispečerom obdržala posádka pokyny pre prílet na letisko Ivanka – a to konkrétne letieť smer Veľké Kostoľany a odtiaľ potom smer Bratislava Ivanka. Na základe svedectiev dnes vieme, že posádka bulharského lietadla tieto pokyny nerešpektovala a letela priamo cez Břeclav a Malacky do Bratislavy.

 

Po pristátí v Bratislave (približne okolo obeda miestneho času) lietadlo roluje na odbavovaciu plochu. Pasažieri sú po vystúpení odvedení do budovy terminálu a posádka do priestorov na to určených, kde čakala na zlepšenie počasia v Prahe.

Príbeh pokračoval…

Približne okolo 16tej hodiny sú všetci okrem 2 pasažierov späť v lietadle. O 16:14 žiadala posádka o povolenie na spúšťanie motorov následne o desať minút obdržala povolenie k vstupu na dráhu. Pre odlet si posádka zvolila dráhu 31 smerujúcu na Malé Karpaty. Čo sa počasia na letisku v Bratislave týka, slabo prší, v kopcoch Malých Karpát nad mestom začína snežiť, teplota sa pohybuje medzi  +2,5°C až + 3°C, fúka severný vietor s rýchlosťou 7m/sek.

Posádka potvrdila odletové povolenie – po vzlete točiť na rádio maják OKR a stúpať do výšky 300 m. Následne malo lietadlo zatočiť smerom na Nitru a stúpať do letovej hladiny 5 100 m. Lietadlo po vzlete začalo pravotočivú zákrutu príliš neskoro a priveľkým polomerom. Následne narazilo do úbočia kopca zvaného „Sakrakopec“ v Malých Karpatoch.

 

Nárazom lietadla došlo ku kontaktu so zemou a lesným porastom. Lietadlo vykosilo v lese približne 350 m dlhý a 30-40 m široký pás lesa. Pri náraze bolo lietadlo úplne zničené, nikto z posádky ani z cestujúcich nehodu neprežil.